Verkopen op BOL.com kan een enorme aanwinst zijn voor uw bedrijf. Elke Nederlander en bijna elke Belg kent BOL.com. Het is een relatief eenvoudig platform om op te kunnen verkopen met een enorme bekendheid. U kunt er alles verkopen, producten maar ook diensten. In de organische zoekresultaten op Google is BOL altijd een belangrijke speler, zelfs met recent geplaatste artikelen. Hieronder hebben wij enkele tips indien u wilt verkopen op BOL.com:

Zorg voor goede reviews
De prijs is bij BOL tegenwoordig niet meer de belangrijkste factor om in de spotlight te staan in de zoekresultaten of op de productpagina. Positieve reviews zijn belangrijker dan de prijs. Een tip; benader klanten pro-actief door een briefje/folder bij het artikel mee te zenden met het verzoek tot een review en geef indien mogelijk een presentje indien men een goed cijfer plaatst. Ook klanten achteraf een mail sturen met verzoek tot beoordelen werkt vaak. Met andere woorden; beloon de consument voor een goed cijfer.

Probeer klanten niet naar uw eigen site te “lokken”
Probeer geen klanten weg te lokken bij BOL met kortingsaanbiedingen voor uw eigen website! Dit wordt gezien en bestraft (BOL kan alle correspondentie tussen u en de koper inzien)

Koop bij ons een eigen EAN nummer en voeg een bestaand product opnieuw toe aan de BOL catalogus
U kunt middels dit trucje eenvoudig bovenaan de zoekresultaten komen indien men op prijs sorteert. Uw concurrenten zien uw naam niet staan in de lijst met verkopers en zien dus niet dat u eigenlijk goedkoper bent in de zoekresultaten. U koopt bij ons een nummer en vult de informatie in. Na enkele dagen is uw product vindbaar in de BOL catalogus.
Nog een extra tip mbt het toevoegen van een bestaand artikel met een eigen EAN nummer; vaak kunt u trefwoorden opgeven bij een artikel. U kunt bij uw eigen artikel in dit geval andere of extra trefwoorden toevoegen. Hierdoor bent u ook beter vindbaar in de zoekresultaten.

Kijk regelmatig in de “Verkoopanalyse” functie in uw verkopersaccount
In de verkoopanalyse krijgt u direct te zien of u de snelste levertijd en de laagste prijs bij een artikel heeft. Ook kunt u hier snel inzien wat de omzet de afgelopen week is geweest en hoeveel u van een bepaald artikel verkocht heeft.

Verstuur uw bestellingen optijd
Zorg dat uw bestelling op “verzonden” staat op de dag die in uw verkopersaccount aangegeven staat (die u zelf opgegeven heeft) BOL rekent u af op te veel late verzendingen.

Controleer uw voorraad in het verkopersaccount regelmatig
U krijgt helaas geen mailtje van BOL indien uw voorraad nul is. Als u bij “artikelen” kijkt kunt u links de optie “onvoldoende voorraad” aanklikken. Nu ziet u direct welk artikel de voorraad nul heeft. Staat de optie er niet? Dan heeft u van alles nog voldoende voorraad.

Controleer regelmatig de beoordelingen
Een onvoldoende beoordeling die anoniem geplaatst is wordt helaas niet gemeld in de mail (met bestelnummer krijgt u wel een melding van) Heeft een klant u 5 maal een 1 gegeven zonder enige tekstuele onderbouwing? Maak dan bezwaar bij het zakelijk verkoop team van BOL. De kans is groot dat een ongefundeerde beoordeling van 5 maal een 1 verwijderd wordt op uw verzoek.